Saffransrester

Igår var en onödig dag att vara ledig på. En dag som spenderades till att göra absolut ingenting och inte ha lust till någonting och bara gnälla. Det är totalt meningslöst att vara ledig en sådan dag.

Hade ett paket saffran hemma sedan i julas så jag gjorde en fisksoppa med saffranstouch. Hittade ett recept med räkor och gjorde om det en aning

Dagens recept:
Smakrik fisksoppa med Fias aioli



Ingredienser:
2 hackade gula lökar
2 tsk oregano
2 tsk timjan
2 tsk basilika
Lite cayennepeppar och chilipeppar
2 palsternackor skivade
1 zucchini skivad i fjärdedelar
3 vitlöksklyftor skivade
2 burkar hela tomater
2 tsk tomatpuré
1 krm sambal oelek
1,2 l vatten
4 fiskbuljongtärningar
3 dl vitt vin
2 pressade vitlöksklyftor
1 pkt saffran
500 g fisk av nåt slag, jag använde budgetfisken alaskapollock
1 lagerblad
1 kanelstång
salt, peppar

Fräs löken långsamt i en stor gryta tillsammans med olivolja. Smula över örterna. Tillsätt zucchini, palsternack och vitlök. Krydda med cayenne och chilipeppar, tomatpuré och sambal. Tillsätt tomaterna. Häll på vattnet, smnula ner buljongtärningarna och lägg i kanelstång och lagerblad och koka under lock i 30 minuter. Efter 15 min, tillsätt vin, vitlök och saffran. Lägg i fisken och sjud i 3-4 min. Jag lät den puttra lite längre och ställde sedan åt sidan. Sen gick vi på promenix i 40 minuter och när vi kom tillbaka värmde jag på soppan. Gick super! :)

Till soppan serverade jag aioli som jag gjorde för första gången. Den blev lite för vitlökig så i receptet nedan har jag tagit bort en klyfta.

Aioli med basilika á la Fia
2 vitlöksklyftor
2 äggulor
2,5 dl neutral olja
1-2 tsk citronsaft (använde en sån där gul burk)
½ tsk-isch salt
1 krm svartpeppar
1 tsk basilika

Se till att oljan och äggulorna håller samma temperatur.
Pressa vitlöken i en skål. Tillsätt äggulorna och blanda ihop. Tillsätt sedan oljan lite i taget och helst i en tunn stråle. Sen är det bara att fortsätta och blanda utav bara helvete! Sen krydda och smaka av. Finito!


***************

Idag har jag varit duktig och får klappa mig på axeln för min raska promenix och efterföljande magövningar :).
De hade ett test i Jonnys tidning Aktiv Träning eller vad den nu hette. Man skulle köra sidoplankan.
0-30 sek: Dåligt
30-90 sek: Godkänt
90-150 sek: Utmärkt
Vi kan ju lätt utesluta den senaste betygsskalan, men jag klarade i alla fall 50 sekunder! Blev ganska nöjd. Tror dock att det var ren tävlingsinstinkt (Jonny tog dryga 30 HA HA!)... Men det är ju bra ändå :D!


***************

På fredag bär det av på kryssning med Jana och Iris, ska bli skojsigt. Jonny drar iväg med jobbpolarna med Cinderella och jag tänker inte vara sämre jag så vi drar med Amorella. Jag fullkomligt avskyr att sitta hemma ensam och inte göra någonting när gubben är ute och roar sig. Tantalunan måste ju också få ha lite skoj! :)

Men annars regnar det hallon, pröva soppan!

Göken!

/Fia


Kommentarer
Postat av: Jonny

Jag gav upp efter 34 sekunder eftersom jag redan hade klarat nivån. Stor skillnad :Þ

2010-05-05 @ 11:57:15
URL: http://jetaimebaver.blogg.se/
Postat av: Sofia

Haha... Bortförklaringar ;)

2010-05-05 @ 12:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0