Dagens recept

Håll i hatten, nu är jag i farten! Stackars Jonny, blir alldeles övergiven :/.

Nåväl... Jag skrev ju att jag skulle skriva om mat. Tänkte delge en del av vad jag lagar för mat på det här bygget för den som kanske vill ha lite inspiration eller oinspiration för den delen (vilken nytta nu det skulle tänkas ha).

Så jag tänkte kasta mig rakt ut och delge mitt första recept bestående av dagens middag:

Indisk tornfiskgryta
Det här receptet kan varieras till tusen beroende på hur starkt man vill ha det osv. Ursprunget kommer från en kollega Jonny hade på ett tidigare jobb. Han var indier och brukade då och då bjuda hem kollegorna på middag. Dock har jag nu omarbetat receptet och lagt till si och så så nu vågar jag kalla det mitt!

1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
10-15 senapsfrön
1 burk tonfisk i vatten (jag föredrar abbas)
1 burk krossade tomater
½ burk kikärtor (resten i salladen förslagsvis)
1 krm sambal oelek
1 msk sweet chilisås
Och så en jävla massa kryddor, skriver i ungefär på en höft hur mycket jag tar:
1 tsk garam masala
2-3 tsk spiskummin
1 krm curry
1 krm cayennepeppar
1 krm koriander
1 krm ingefära
1 tsk paprikapulver
Ungefär då...
Ja och så salt & peppar efter behag ;)

Skala och hacka löken och vitlöken (lite hafsigt med vitlöken, gärna mer som skivor). Fräs i olja i en kastrull tillsammans med senapsfröna. Tillsätt kikärtor följt av tonfisken. Krydda. Häll på krossade tomater, sambal och chilisås. Låt putra en stund och smaka av... Krydda vidare ifall du vill ha lite mer sting eller nå...
Servera med ris eller couscous eller kanske bulgur och så sallad förstås.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0