3-rättersmeny, dränkta sorger och lathet

Så var helgen förbi... Fredagen var det spelkväll hos Sanna och Jonathan. Grabbarna vann i slutändan men vi tjejer kämpade på bra. Lärde mig att Jonny inte kan stava baklänges och att han är urusel på att rita med stängda ögon.
Mötte en lagom onykter Jana i Gullmars. Hon var så pass lagom onykter att hon slaggade på vår soffa (för er som inte vet bor hon 2 minuter från oss)! Något av en bedrift tror jag.
Lördagen gick åt till städning och betala räkningar... Senare på kvällen splittrade vi oss. Jonny drog till Gugli och Tom medan jag fick besök av två härliga brudar; Nina och Iris. Jag bjöd på 3-rätters och vi fick alla chansen att prata ut. Det dränktes lite sorger i mousserande, rödvin, vitt vin och martini. Huxflux var klockan 4 på morgonen och jag lagom simmig i ögonen. Ut med brudarna och sova.
Jobbade kväll igår och har nog aldrig haft en så stressig kväll. Det var larm hit och hallå dit, jag kände att jag inte räckte till. Det värsta att jobba med gamla människor är att deras livsvärld är så liten så de glömmer bort att det finns fler än dem som behöver hjälp och allt ska ske på två sekunder.
----
Dagens recept består av min 3-rättersmiddag jag bjöd damerna på i lördags:
Förrätt
Mozzarella och tomat med olivoljedopp och bröd
Det låter nog mer fancysmanchy än vad det är haha! Jag varvade i alla fall tomat och mozzarella med basilika emellan. När det var klart såg det så fjuttigt ut så jag tog ett kaffefat som är ganska djupt (thx IKEA) och hällde i olivolja i fatet. Sen pepprade jag och saltade med havssalt. Serverade med bröd som doppades i fatet.
Varmrätt
Sofias lammlasagne
1 gul lök hackad
4 vitlöksklyftor varav 3 skivade
5 stora champinjoner skivade
500 g lammfärs
1 krm sambal oelek
2-3 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 tsk paprikapulver
1 msk oregano
½ krm cayennepeppar
1 msk örtkryddor provencale (finns i frysdisken)
3 lagerblad
2 msk rödvinsvinäger
1 grönsaksbuljongtärning
salt, peppar efter behag
Fräs lök, skivad vitlök och champinjoner i olja och smör. Lägg undan när det blivit mjukt. Fräs köttfärsen tillsammans med 1 krossad vitlöksklyfta. När färsen är brynt tillsätter du löken och champ. Lägg i sambal, tomatpuré, kryddor och tillsätt buljongtärningen. Häll på rödvinsvinäger och krossade tomater och låt stå och puttra hur länge som helst...
Bechamél
1 l mjölk
100 g smör
1 ½ dl mjöl
Salt,peppar
Koka upp mjölken och smält smöret i en annan kastrull. Vispa i mjölet i smöret och späd ut med den varma mjölken. Rör ihop och koka upp tillsammans. Låt småkoka ett par minuter. Salta och peppra.
Smörj en form. Börja med ett tunt lager köttfärssås. Använd FÄRSKA lasagneplattor, det är mycket godare!! Varva sås, bechamel och plattor. Häll på det sista av bechamelen (jag använde dock inte precis allt), gratinera med riven parmesanost ca 2 dl.
Sätt in i mitten av ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter.
Efterrätt
Chokladmoussetårta
Hittade receptet på en annan blogg: http://mingodasida.blogspot.com
Hon hade också beskrivit lite svårigheter med moussen. Den mörka chokladmoussen gick utomordentligt bra. Men den ljusa var desto mer krånglig. Den ville inte hålla värmen så gelatinet smälte inte ner. Jag värmde på igen och tillsatte ännu ett gelatinblad när jag inte blev nöjd. Till slut orkade jag inte pula mer utan körde en chansning och blandade i grädden. Det gick fint! Observera att tårtan är jättemäktig!
Tårtbotten
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 ägg
2 dl vetemjöl
Mörk chokladmousse
200 g mörk choklad, 70%
2 gelatinblad
2 ägg
3 dl vispgrädde
Mjölkchokladmousse
200 g mjölkchoklad
3 gelatinblad
2 ägg
2 dl vispgrädde
Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner äggen, ett i taget, och därefter mjölet. Fäst ett smort smörpapper i en bakform med löstagbar kant (26 cm). Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter. Låt bottnen svalna.
Smält den mörka chokladen. Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och rör ned dem i den varma chokladen så att de smälter helt. Rör ned äggen, ett i taget. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur. Vispa grädden lätt, rör ut chokladen i del av grädden och vänd ner resten med stora, luftiga tag. Fördela moussen över tårtbotten.
Smält mjölkchokladen. Rör först ner äggen, sedan ett gelatinblad i taget. Värm chokladen igen om den stelnar innan allt gelatin hunnit smälta. Låt svalna till rumstemperatur och vänd sedan ner den lättvispade grädden. Häll moussen på tårtan.
Låt stelna i kyl några timmar innan servering.
-----------
Det var det... Måste göra reklam för min älsklings blogg också:
http://jetaimebaver.blogg.se/
Så var helgen förbi... Fredagen var det spelkväll hos Sanna och Jonathan. Grabbarna vann i slutändan men vi tjejer kämpade på bra. Lärde mig att Jonny inte kan stava baklänges och att han är urusel på att rita med stängda ögon. 
Mötte en lagom onykter Jana i Gullmars. Hon var så pass lagom onykter att hon slaggade på vår soffa (för er som inte vet bor hon 2 minuter från oss)! Något av en bedrift tror jag.
Lördagen gick åt till städning och betala räkningar... Senare på kvällen splittrade vi oss. Jonny drog till Gugli och Tom medan jag fick besök av två härliga brudar; Nina och Iris.

Jag bjöd på 3-rätters och vi fick alla chansen att prata ut. Det dränktes lite sorger i mousserande, rödvin, vitt vin och martini. Huxflux var klockan 4 på morgonen och jag lagom simmig i ögonen. Ut med brudarna och sova.
Jobbade kväll igår och har nog aldrig haft en så stressig kväll. Det var larm hit och hallå dit, jag kände att jag inte räckte till. Det värsta att jobba med gamla människor är att deras livsvärld är så liten så de glömmer bort att det finns fler än dem som behöver hjälp och allt ska ske på två sekunder. 
----
Dagens recept består av min 3-rättersmiddag jag bjöd damerna på i lördags:

Förrätt
Mozzarella och tomat med olivoljedopp och bröd
Det låter nog mer fancysmanchy än vad det är haha! Jag varvade i alla fall tomat och mozzarella med basilika emellan. När det var klart såg det så fjuttigt ut så jag tog ett kaffefat som är ganska djupt (thx IKEA) och hällde i olivolja i fatet. Sen pepprade jag och saltade med havssalt. Serverade med bröd som doppades i fatet.

Varmrätt
Sofias lammlasagne



1 gul lök hackad
4 vitlöksklyftor varav 3 skivade
5 stora champinjoner skivade
500 g lammfärs
1 krm sambal oelek
2-3 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 tsk paprikapulver
1 msk oregano
½ krm cayennepeppar
1 msk örtkryddor provencale (finns i frysdisken)
3 lagerblad
2 msk rödvinsvinäger
1 grönsaksbuljongtärning
salt, peppar efter behag 
Fräs lök, skivad vitlök och champinjoner i olja och smör. Lägg undan när det blivit mjukt. Fräs köttfärsen tillsammans med 1 krossad vitlöksklyfta. När färsen är brynt tillsätter du löken och champ. Lägg i sambal, tomatpuré, kryddor och tillsätt buljongtärningen. Häll på rödvinsvinäger och krossade tomater och låt stå och puttra hur länge som helst... 
Bechamél
1 l mjölk
100 g smör
1 ½ dl mjöl
Salt,peppar
Koka upp mjölken och smält smöret i en annan kastrull. Vispa i mjölet i smöret och späd ut med den varma mjölken. Rör ihop och koka upp tillsammans. Låt småkoka ett par minuter. Salta och peppra.
Smörj en form. Börja med ett tunt lager köttfärssås. Använd FÄRSKA lasagneplattor, det är mycket godare!! Varva sås, bechamel och plattor. Häll på det sista av bechamelen (jag använde dock inte precis allt), gratinera med riven parmesanost ca 2 dl.
Sätt in i mitten av ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter.

Efterrätt
Chokladmoussetårta



Hittade receptet på en annan blogg: http://mingodasida.blogspot.com
Hon hade också beskrivit lite svårigheter med moussen. Den mörka chokladmoussen gick utomordentligt bra. Men den ljusa var desto mer krånglig. Den ville inte hålla värmen så gelatinet smälte inte ner. Jag värmde på igen och tillsatte ännu ett gelatinblad när jag inte blev nöjd. Till slut orkade jag inte pula mer utan körde en chansning och blandade i grädden. Det gick fint! Observera att tårtan är jättemäktig!
Tårtbotten
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 ägg
2 dl vetemjöl
Mörk chokladmousse
200 g mörk choklad, 70%
2 gelatinblad
2 ägg
3 dl vispgrädde
Mjölkchokladmousse
200 g mjölkchoklad
3 gelatinblad
2 ägg
2 dl vispgrädde
Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner äggen, ett i taget, och därefter mjölet. Fäst ett smort smörpapper i en bakform med löstagbar kant (26 cm). Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter. Låt bottnen svalna.
Smält den mörka chokladen. Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten. Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och rör ned dem i den varma chokladen så att de smälter helt. Rör ned äggen, ett i taget. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur. Vispa grädden lätt, rör ut chokladen i del av grädden och vänd ner resten med stora, luftiga tag. Fördela moussen över tårtbotten.
Smält mjölkchokladen. Rör först ner äggen, sedan ett gelatinblad i taget. Värm chokladen igen om den stelnar innan allt gelatin hunnit smälta. Låt svalna till rumstemperatur och vänd sedan ner den lättvispade grädden. Häll moussen på tårtan.
Låt stelna i kyl några timmar innan servering.

-----------

Det var det... Måste göra reklam för min älsklings blogg också:
http://jetaimebaver.blogg.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0