Marsch och äldreomsorg

Jag brukar inte ha svårt för att stava, det har alltid fallit sig naturligt. Men marsch... Vad är det för ord egentligen? Tycker inte att det känns rätt med den stavningen. Och inte blir det bättre av marsh eller march. Skitord! :(

I alla fall. Igår var det marsch (Argh!) från Medis till Söderstadion. Härligt! 



Polisen uppskattade folksamlingen till omkring 6000 personer. Det var mäktigt! :)

På Söderstadion var stämningen på topp. Över 11000 i publiken.



Det som är synd är att det inte håller i sig hela säsongen.. Men kul att så många dök upp.

Jag gillar fotboll, men jag kan typ hälften av reglerna. Men en sak vet jag i alla fall - HANDS. Domaren struntade i flertalet hands, kändes lite pyrt när han samtidigt dömde till Sundsvalls fördel efter att en spelare lagt sig dubbelvikt och tyckt att aj va ont det gjorde när jag fick bollen på mig. Spela fotboll bonnjävlar som det skanderades i klacken!

Något jag inte gillar är alla dessa hatramsor "Vi hatar Djurgårn", "Låt han dö, låt han dö, låt han dööööö"... Känns ganska meningslöst.

****

En på min facebook hade skrivit detta på sin status:
"sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Så får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, och de får pengar i stället för att betala. De kriminella kan få kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släckt klockan 20:00 och bada 1 gång i veckan (max)! Kopiera detta och se hur långt det går..."

Så jävla sant! På de flesta äldreboenden så är det dusch en gång i veckan, aktiviteter är oftast lika med noll, utevistelse sker beroende på personalomsättning och personallust, många äldreboenden utsätts för rån både inom själva verksamheten och utifrån, flertalet äldreboenden serverar fisljummen mat och brukarna läggs isäng mellan kl. 18 och 21. Nu är jag ingen expert på fängelse och hur det ser ut där. Men de får jobba, har aktiviteter för att ge stimulans och vad jag tror, men dock inte vet, är att de får duscha mer än en gång i veckan. På sätt och vis tycker jag att det är bra att ha arbete, aktivitet osv på fängelser, men det känns ganska orättvist när våra gamla sitter och har det sämre än vad det är på ett fängelse. I deras lilla värld kanske det skulle vara värt att begå något brott bara för att få komma in i fängelse för att känna hur det är att få duscha flera gånger i veckan och få sysselsätta sig.

Äldreomsorg är en otacksam del av den offentliga verksamheten i Sverige. Först har de jobbat, oftast sedan barnsben och fram till pensionen vid 65 eller ibland till och med längre. Arbete i minst 45 år! När de sedan blir pensionärer har de några år kvar på sig att göra saker innan åldern tar ut sin rätt i form av allehanda sjukdomar. Arbetslivet i 45 år ger dock ingen ekonomisk utdelning. Många av dagens generation gamla har en inkomst omkring 10000 kr mer eller mindre (en uppskattning av vad jag har fått höra av tantalunor och farbröder genom åren). Så går det ett par år och plötsligt har man fått en stroke och halvsides förlamning. Vid 85 års ålder efter kämpande hemma blir man tvungen att flytta in på ett äldreboende där man kan få hjälp med allt. Och ja, visst, folk kommer när man larmar och det finns alltid personal tillgänglig. Men alltid får man höra "jag kommer snart", "kan du vänta en liten stund", "jag har inte tid just nu", "vi är kort om personal" etc etc. Stressad personal gör vistelsen extremt långsam och ensam. Och jag tror att det är många äldre på diverse äldreboenden runtom i landet som känner sig som i ett fängelse.
När det faktiskt är så att i fängelset har man det på flera punkter bättre än vad det är på äldreboenden. Känns inte det lite konstigt?

Signing off!
/Fia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0